درس 9:
یکشنبه 26/9/1402 هـ.ش مطابق با 3/جمادی الثانی/1445 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول ها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
مصنّفات خاصّه در رجال
تصنیفات خاصّه در رجال زیاد است و ما علی العجالة به اسامی برخی از این منابع و اسامی مؤلفین آنها اکتفا می کنیم و امّا تفصیل منابع رجالی و مصادر آن در مابعد انشاءالله تعالی و امّا تصنیفات مهم به ترتیب ذیل است:
- «معجم رجال الحدیث» تألیف سیّد ابوالقاسم خویی(ره) است در 23 جزء و لکن مطالب کتاب را شاگردان ایشان جمع آوری کرده و جناب ایشان بعداً نظر داده.
- «مرتّب الاسانید» تألیف مرحوم بروجردی(ره) است متبحّر این علم که کتابش منبع وثیق است در رجال.
- «طرائف المقال» تألیف سیّد محمّد شفیع موسوی تفریشی است و این کتاب هنوز به چاپ نرسیده و لکن نسخه ی خطی آن در کتابخانه مرعشی نجفی مرحوم موجود است.
- «جامع الروات» تألیف شیخ محقق اردبیلی(ره) است که معاصر مجلسی(ره) بوده.
- «قاموس الرجال» تألیف علّامه تُستری است که در 13 جلد ترتیب یافته و تُستری از ابطال این علم است.
- «تنقیح المقال» تألیف علامه مامقانی است در 3 جلد که در رجال از ابسط منابع است.
- «بهجت الآمال» تألیف علامه شیخ علی تبریزی است در 5 جلد بزرگ.
- «منتهی المقال» تألیف ابی علی حائری است متوفّی سال 1215 هـ.ق.
- «نقد الرجال» تألیف سیّد مصطفی تفریشی است در یک جلد امّا با حسن ترتیب و تنظیم که ایشان از شاگردان عبدالله تُستری است.
- «نهج المقال» تألیف سیّد محمد میرزا بن علی بن ابراهیم استرآبادی است و ایشان استاد شیخ محمد امین استرآبادی بوده که در سال 1028 هـ.ق وفات یافته.
- «مجمع الرجال» تألیف زکی الدّین بن عنایت الله قهبائی است از شاگردان مرحوم مقدس اردبیلی متوفی سال 993 هـ.ق.
- «خلاصة الاقوال» تألیف علامه حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی متوفی سال 726 هـ.ق است.
- «رجال ابن داوود» تألیف تقی الدّین حسن بن علی بن داوود حلّی متوفی سال 707 هـ.ق است.
- «معالم العلماء» تألیف حافظ محمّد معروف به ابن شهر آشوب از سروی مازندران متوفی سال 588 هـ.ق است.
***