درس 55:
دوشنبه 14/3/1403 هـ.ش مطابق با 25/ ذی القعده/1445 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول ها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
حول ابن داوود و جایگاه او
ابن داوود نزد شیعه جایگاه دارد به دلیل مشایخ او و کتب ایشان و اجازه نامه ای که دارد و شاگردانی که از وی روایت نموده که بترتیب یادآور می شویم:
مشایخ ابن داوود
و امّا مشایخ ایشان مطابق نقل افندی جماعتی از فضلا است که در ذیل ذکر می کنیم:
- سید جمال الدین ابوالفضائل احمد بن طاووس(ره).
- شیخ مفید الدین محمد بن جهیم اسدی مطابق آنچه از دیباچه ی کتاب رجالش به دست می آید که این کتاب به نام نقض عثمانیه جاحظ است که در عمان به چاپ رسیده.
- شیخ نجم الدین جعفر بن حسن حلّی متوفّی سال 676 هـ.ق
- شیخ سدید الدین یوسف بن علی بن مطهر حلّی والد مرحوم علامه حلّی.
- سید عبدالکریم بن جمال الدین نزد مرحوم علامه امینی از مشایخ ابن داوود است.
تلامذه ابن داوود
و امّا تلامذه ابن داوود آنهایی که از وی کثیراً روایت کرده افراد زیر اند:
- شیخ رضی الدین علی بن احمد مزیدی(المرندی) الحلّی که استاد شهید اوّل است و در سال 757 هـ.ق وفات نموده.
- شیخ زین الدین ابوالحسن علی بن طراد مطار آبادی متوفّی سال 754 هـ.ق
اجازه ابن داوود
ایشان در روایت اجازه نامه ای دارد از مربّی ایشان احمد بن طاووس که متن آن چنین است:
«قرأ علیّ هذا “البنا” من تصنیف الولد العالم الادیب التقی حسن بن علی بن داوود احسن الله عاقبته و شرّف خاتمته و اذنت له فی روایته عنّی».
و امّا بنا مخفف کتابی است برای ابن طاووس به اسم «بناء المقالة الفاطمیة فی نقض الرسالة العثمانیة للجاحظ» علی هذا از این کتاب بنحو خلاصه به کلمه البنا یاد می شود و مرحوم ابن طاووس در آخر اجازه نامه اش برای ابن داوود چنین نوشته:
«و کتب العبد الفقیر الی الله تعالی احمد بن طاووس حامداً لله و مصلّیاً علی رسوله و الطاهرین من عترته و المهدیین من ذرّیته[1]».
***
[1]) کلیات فی علم الرجال، ص116.