درس 3:
سه شنبه 14/9/1402 هـ.ش مطابق با 21/جمادی الاولی/1445 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول ها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
غرض علم درایه و اهمیّت آن
غرض علم درایه نظیر: غرض برادرش حصول اطمینان و اعتماد برای فقیه و مستنبط است در قبال حدیث و این غرض از هر دو معاً حاصل می شود به جهت اینکه هرکدام این دو علم مانند یکی از دو بال کبوتر است که با هر دو طیران می کند و این هردو چنانکه در سابق گفتیم دو ستاره است در آسمان حدیث و دو قمر است در فلک واحد.
و امّا «اهمیّت» علم درایه در حوزه حدیث از واضحات است، زیرا: آسیاب اسلام حول کتاب و سنت می چرخد و سنت بدون شکّ و ریب احادیث وارده است از مصادر عصمت و منابع عترت مخصوصاً با زمان طولانیی که از صدور احادیث گذشته و همچنان وجود وضّاعین و مدلّسین و خلط صحیح احادیث با سقیمش مقتضی درایت دقیق است حول حدیث و حدیث منبع وثیق است در اسلام که بر آن عقائد، احکام، آداب و سنن مبتنی می باشد چنانکه قبلا نیز اشاره شد.
مرحوم کلینی(ره) حدیثی را از نبی مکرّم اسلام در فضل تحدّث به حدیث روایت کرده بدین شکل: «تحدّثوا فانّ الحدیث جلاءٌ للقلوب[1]».
و نبی قریشی امّی در جای دیگر حسب نقل مجلسی(ره) در بحار حدیث دیگری را راجع به جایگاه و مقام محدّثین به حیث خلافت و نیابت از نبی این چنین آورده: «اللّهم ارحم خلفائی _ ثلاث مرّاة _ قیل له: یا رسول الله من خلفائک؟ قال: الّذین یأتون من بعدی و یروُون حدیثی و سنّتی[2]».
***