fa-rejalدرس خارج فقه و اصول

درس 82:

یک‌ شنبه 11/9/1403 هـ.ش مطابق با 29/ جمادی الاولی/1446 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).

تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول­ها.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.

عنوان ثانی: مشایخ ثقات

 مشایخ ثقات سه نفراند که عبارت باشند از:

الف: محمد بن ابی عمیر.

ب: صفوان بن یحیی.

ج: احمد بن ابی نصر بزنطی.

بین اساتین اصحاب مشهور شده است که این سه نفر «لا یروون و لا یرسلون الّا عن ثقة» و این جمله نظیر اجماع مرحوم کشّی است در قبال اصحاب اجماع که نتیجه اش دو امر زیر است:

امر اوّل اینست که:

هرکسی که این سه نفر از او روایت کنند آن شخص محکوم به وثاقت است.

امر ثانی اینست که:

مراسیل این سه نفر اخذ می­شود همانگونه که مسانیدش اخذ می شود هرچند که واسطه مجهوله باشد یا مهمله و محذوفه و حاصل امر دوّم اینست که بین مراسیل و مسانید این سه نفر تسویه حاکم است.

ثمّ:

تحقیق حال متوقف است بر اینکه از هرکدام این سه نفر یکی پس از دیگری بحث صورت بگیرد، بنابراین از نفر اوّل آغاز می کنیم:

الف: ابن ابی عمیر

از این شخص گاهی به ابن ابی عمیر تعبیر می شود و گاهی به محمّد بن زیاد بزّاز یا ازدی تعبیر می شود و گاهی هم به محمد بن ابی عمیر تعبیر می گردد.

مرحوم شیخ در فهرستش راجع به ابن ابی عمیر چنین فرمایش دارد:

«کان من اوثق النّاس عند الخاصة و العامة و انسکهم و اورعهم و اعبدهم و قد ذکره الجاحظ فی کتابه”فخر قحطان علی ادنان” انّه کان اوحد اهل زمانه فی الاشیاء کلّها و ادرک الائمة الثلاثة اعنی ابا ابراهیم موسی الکاظم و لم یروی عنه و ابی الحسن علی بن موسی الرضا و روی عنه و محمّد بن علی الجواد و روی عنه احمد بن محمد عیسی کتب مأة رجل من رجال الصادق(ع)[1]».

***

[1]) الفهرس، ص168، رقم ترجمه 618.