fa-feqhدرس خارج فقه و اصول

(ادامه ی کتاب میراث، فصل دوّم، سهام مقدّره از متن لمعه شهید اوّل)

درس 100:

سه‌ شنبه 24/7/1403 هـ.ش مطابق با 11/ ربیع الثانی/1446 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).

تذکّر: دروس معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول­ها.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.

مرحوم شهید ثانی در ادامه می فرماید:

«و قد یتعدّد کذالک مع حجب بعضها لبعض کاخٍ لامّ هو ابن عمّ و ابن خال».

و اما مفروض مثال با عقد شرعی اصلا ممکن نیست مگر اینکه فرض شود وطی به شبهه یا بر فرض آیین مجوسیت و آن اینکه: بهرام العیاذ بالله با خواهرش ازدواج کند بنام بوران و سپس طلاقش دهد یا بمیرد و آن زن به دنبال آن با برادر بهرام به اسم رستم ازدواج کند که این بهرام از ناحیه پدر برادر باشد و زن مزبوره از هرکدام این دو نفر فرزندی داشته باشد یکی کوروش و دیگری رستم باشد که همان سیاوش است، بنابراین کوروش بالنسبة به سیاوش برادر امّی حساب می شود کما اینکه ابن عم و ابن خال نیز گفته می شود حیث اینکه بهرام عمّ اوست زیرا: برادر پدرش است و خال اوست زیرا: برادر مادرش نیز است.

تا اینجا بحث اعمام و اخوال بعون الله تعالی به پایان رسید و اکنون به یاری حضرت حق بحث میراث زوجین یا ازواج را آغاز می کنیم:

مرحوم شهید اوّل در این بحث جدید چنین فرموده:

«القول فی میراث الازواج و یتوارثان و ان لم یدخل الّا فی المریض الّا ان یدخل او یبرء و الطلاق الرّجعی لا یمنع من الارث اذا مات احدهما فی العدّة الرجعیّة بخلاف البائن الّا فی المرض علی ما سلف».

***