درس 64:
یک شنبه 29/7/1403 هـ.ش مطابق با 16/ ربیع الثانی/1446 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قولها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
و اما کتاب چهارم:
معجم الرجال الحدیث و تفسیر طبقات روّات تألیف مرحوم سید ابوالقاسم خویی(ره) است به دست شاگردان و لکن تحت اشراف شان. در این کتاب در هر راوی جمیع روّاتش و جمیع من روی هو عنهم در کتب اربعه ذکر شده و کثیرا از مرحوم کشّی نقل گردیده و این کتاب در 23 جلد تکمیل گردیده و در پناه این تلاش کمال سند و نقصان آن روشن شده و همچنان تمییز کافی بین مشترکات به وجود آمده و کثیری از روّات که در نام خودش و نام پدرش مشترک بوده اند از هم تفکیک شده یعنی با مراجعه به تفسیر طبقات روّات تمییز مشترکات و تعیین راوی صورت گرفته و بدین سبب ضعف کتب ماضیه جبران شده و نقصان تألیفی خاطر نشان گشته.
حول کتاب غضائری
از مؤلّفات رجالیه متأخره کتاب غضائری است که این کتاب نزد بعض رجالی ها از امّهات رجال است و نزد بعضی دیگر محل سوال و این کتاب تارة به اسم «رجال غضائری» یاد می شود و اخری به نام «رجال ابن غضائری»، علیهذا این کتاب بین پدر و پسر مردّد است و این کتاب به هر نامی که یاد شود همان کتاب «ضعفاء» است کتابی که مرحوم علامه در خلاصهاش آن را درج نموده و مرحوم قهبائی نیز در مجمعاش از این کتاب نام برده، به هر صورت کتاب غضائری مورد خلاف و اختلاف بین رجالی ها است و برای رفع خلاف و اختلاف مجبوریم اموری را پیش کش کنیم:
امر اوّل: مؤلّف کیست؟
***