درس 78:
شنبه 3/9/1403 هـ.ش مطابق با 21/ جمادی الاولی/1446 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قولها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
مرحله ثامنه:
عده ای از علمای قرن یازدهم این اجماع را تلقی به قبول کرده اند مانند: مرحوم بهائی متوفّای 1031هـ.ق و مرحوم محقق داماد متوفّای 1041 و مرحوم مجلسی اوّل متوفّای 1070هـ.ق و مرحوم فخرالدین طریحی متوفّای 1085هـ.ق و مرحوم محقق سبزواری متوفّای 1090 هـ.ق و همچنان کثیری از علمای قرن دوازدهم این اجماع را تلقی به قبول کرده اند مانند: مجلسی دوّم متوفّای سال 1110هـ.ق و همچنان علمای قرون تالیه اجماع فوق را تلقّی به قبول کرده اند.
ثمّ:
پوشیده نماند که این اجماع در قرن چهارم، پنجم، ششم و هفتم تذکر نرفته و علمای زیر از چنین اجماعی خبر نداده اند مانند: حسن بن اخوه متوفّای سال 620هـ.ق و نجیب الدین ابن نما متوفّای سال 640هـ.ق و احمد بن طاووس متوفّای سال 673هـ.ق و محقق حلّی متوفّای سال 676هـ.ق و یحیی بن سعید متوفّای سال 689هـ.ق و همچنان علمای قرن نهم چنین اجماعی را یادآور نشده مانند فاضل مقداد متوفّای سال 826 هـ.ق و مرحوم ابن فحد حلّی متوفّای سال 841 هـ.ق
علی هذا از این نکته نیز نباید غفلت کرد کسانیکه چنین اجماعی را مورد اعتماد قرار داده و تلقی به قبول نموده اند تکیه گاهشان کلام ابو عمرو کشّی است به قسمی که اگر کلام ایشان مبنی بر چنین اجماعی در میان نبود اثری از چنین اجماعی نیز مشاهده نمی شد و بهمین خاطر مرحوم شیخ در دو کتاب رجال و فهرستش چنین اجماعی را یادآور نشده و در کتاب رجال برقی و فهرست نجاشی نیز چنین اجماعی مشاهده نمی شود.
***