درس 68:
دوشنبه 7/8/1403 هـ.ش مطابق با 24/ ربیع الثانی/1446 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قولها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
نظریه رابعه:
از وحید بهبهانی است که ایشان می فرماید: تضعیف ابن غضائری مستند به سماع و شهادت نبوده بلکه مستند به اجتهادات شخصی ایشان بوده و به همین دلیل کسی که روایتش مخالف نظرش بوده رد کرده و کسی که روایاتش منطبق با نظرش بوده مثل روایات قمیّین قبول کرده بنابراین نظریه وحید بهبانی نزد خودش و نزد مقلّدینش حجت است نه نزد ما مانند نظریه سایر مجتهدین.
نظریه خامسه:
از علامه سبحانی(دام ظله) است که ایشان به تضعیف و توثیق غضائری یا ابنش اعتماد ندارد به دلیل اینکه تضعیف و توثیق ایشان مستند بر حدس و قرائت شخصی است و استنباط فردی ایشان وی را وادار به تضعیف یا توثیق کرده و استناد به حس و شنود نداشته و از مشایخ ثقات نشنیده و امّا توصیف راوی به کوفی و بصری یا واقفی و فطحی یا بودن کتاب و تألیف برای او از سوی غضائری معتبر است و صحیح. و الله العالم بحقائق الامور.
توثیقات خاصه
مراد از توثیقات خاصه توثیقاتی است که در حق یک راوی معیّن یا دو راوی معیّن به لسان اهل توثیق وارد شده باشد بدون اینکه ضابطه کلی موجود باشد یا قاعده خاصی در این میان مشاهده شود که حتی شامل شخص یا دو شخص گردد یا غیر این دو شخص اشخاص دیگری را شامل شود، علی ایّ حال توثیقات خاصّه با وجوه ستّه ثابت می شود که به ترتیب ذکر می کنیم:
وجه اوّل: نص احد معصومین علیهم السلام است.
وجه دوّم: نص احد اعلام متقدمین است.
وجه سوّم: نصّ احد اعلام متأخرین است.
وجه چهارم: دعوی اجماع از قبل متقدّمین است.
وجه پنجم: مدح کاشف از حسن ظاهر است.
وجه ششم: سعی مستنبط است بر جمع قرائن.
***