fa-rejalدرس خارج فقه و اصول

درس 35:

دوشنبه 23/11/1402 هـ.ش مطابق با 2/ شعبان/1445 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).

تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول ها.

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.

و منها: «کتاب الابواب» است که اسم دیگر رجال الشیخ است و در این کتاب 9800 نفر از رجال حدیث گردآوری شده و در سه طبقه قرار گرفته که در طبقه اولی اصحاب نبی(ص) و در طبقه دوّم اصحاب ائمه(ع) و در طبقه سوّم علماء و فقهایی که عصر معصوم را درک نکرده اند آورده شده.

و منها: «اختیار الرجال» است و این کتاب در حقیقت کتاب ابو عمرو محمّد بن عمر بن عبدالعزیز کشّی می باشد که در قرن چهارم تألیف شده و لکن اغلاط و اشتباهات در آن وجود داشته و نظم و ترتیبی در آن نبوده فلذا مرحوم شیخ به اصلاح­گری پرداخته کتاب را منظّم و مرتّب نموده و نام آن را اختیار الرّجال گذاشته.

و منها: «الفهرس» است در معرفت رجال شیعه که در این کتاب قریب به 900 رجال از مصنّفین شیعه ذکر شده و عقائد و اخلاق آنان نیز تذکّر رفته و این کتاب، کتاب نفیس است و مورد اعتماد رجال شیعه.

و منها: «مقتل الحسین(ع)» است در تاریخ واقعه ی طف و کیفیّت شهادت آن جناب و شهادت اصحابش که در فهرست خودش از این کتاب نام برده.

و منها: «مختصر اخبار المختار» است در احوال مختار بن ابو عبیده ثقفی منتقم شهدای طف که چهره ی معروف است و از این کتاب نیز در فهرستش یادآوری کرده.

و منها: «المسائل الالیاسیّة» و «المسائل القیّمة» و «مسائل ابن برّاج» است در استفتائات که از این سه کتاب در فهرستش یادآوری کرده.

و منها: «المصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد» است در ذکر و دعا و این کتاب احسن کتب ادعیه است که مرحوم علامه آن را تلخیص و ترتیب کرده.

و منها: «المختصر فی عمل یوم و لیلة» است در نمازهای واجب و نوافل راتب.

و منها: «انس التوحید» است در عقائد که از این کتاب نیز در فهرستش یادآوری کرده و لکن نسخه ای از آن در دسترس نیست.

و منها: «هدایة المسترشد و بصیرة المتعبّد» است در خصوص عبادات که از این کتاب نیز در فهرستش یادآوری کرده و نسخه ای از آن در دسترس نیست.

و غیر از این آثار معروفه کتبی دارد که می شود از منابع مبسوط به دست آورد.

***