درس 34:
چهارشنبه 16/3/1403 هـ.ش مطابق با 27/ ذی القعده/1445 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول ها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
تقسیم سوّم حدیث و خبر
تا اینجا اقسام احادیث ضعیفه را اجمالاً و تفصیلاً شناختیم و قبلاً نیز دو تقسیم حدیث و خبر را شناخته بودیم و گفته بودیم که حدیث تقسیمات شتّی دارد از جهات و حیثیات مختلفات و اکنون نیز تقسیم سوّم داریم نه از حیث ضعف فقط بلکه اعم از ضعیف و قوی، بنابراین ابتدائاً اسامی را یادآور می شویم و سپس به تفصیل آن می پردازیم و امّا اجمال اقسام به نحو زیر اند:
قسم اوّل: حدیث مستند است.
قسم دوّم: حدیث متصل است.
قسم سوّم: حدیث معنعن است.
قسم چهارم: حدیث مؤنّن است.
قسم پنجم: حدیث مرفوع است.
قسم ششم: حدیث معلّق است.
قسم هفتم: حدیث مفرد است.
قسم هشتم: حدیث مشهور است.
قسم نهم: حدیث شاذ یا نادر است.
قسم دهم: حدیث مصحّف است.
قسم یازدهم: حدیث مدرّج است.
قسم دوازدهم: حدیث مشترک است.
قسم سیزدهم: حدیث مزید است.
قسم چهاردهم: حدیث مؤتلف است.
قسم پانزدهم: حدیث مختلف است.
قسم شانزدهم: حدیث محکم است.
قسم هفدهم: حدیث متشابه است.
قسم هجدهم: حدیث اقران است.
قسم نوزدهم: حدیث مدبّج است.
قسم بیستم: حدیث عالی السند و نازل السند است.
قسم بیست و یکم: حدیث ناسخ و منسوخ است.
قسم بیست و دوّم: حدیث مجمل است.
قسم بیست و سوّم: حدیث مبیّن است.
قسم بیست و چهارم: حدیث منصوص است.
قسم بیست و پنجم: حدیث ظاهر است.
قسم بیست و ششم: حدیث مشکل است.
قسم بیست و هفتم: حدیث مطروح است.
قسم بیست و هشتم: حدیث اکابر است از اصاغر.
قسم بیست و نهم: حدیث مکاتب است.
قسم سی ام: حدیث مسلسل است.
قسم سی و یکم: حدیث غریب است.
قسم سی و دوّم: حدیث مقبول است.
قسم سی و سوّم: حدیث متفق علیه است.
قسم سی و چهارم: حدیث مشتبه مقلوب است.
قسم سی و پنجم: حدیث سابق و لاحق است.
قسم سی و ششم: حدیث متروک است.
قسم سی و هفتم: حدیث معتبر است.
تا اینجا صور اجمال تقسیمات و اسامی تنها بود و سپس صور مفصله را به ترتیب یادآور می شویم.
***