درس 8:
چهارشنبه 29/9/1402 هـ.ش مطابق با 6/جمادی الثانی/1445 هـ.ق، کابل، حوزه علمیّه دارالمعارف اهلبیت(ع).
تذکّر: نوشته معظّم له عربی بوده به شاگردان فارسی ارائه می گردد غیر از متون، احادیث و نقل و قول ها.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین، الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریّته ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین لاسیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء.
آداب بیان حدیث
- شایسته است برای ناقل حدیث که مکان مناسب مانند: منبر را انتخاب کند و با طهارت و وقار و سکینه و رو به قبله نقل حدیث کند و از بیان حدیث هنگام راه رفتن و در بازار و یا حین سوار شدن و امثال اینها پرهیز نماید.
- شایسته است برای ناقل حدیث که مردم را برای استماع آن دعوت کند و مجلس را با سکوت و نظم برگزار نماید و بوی خوش را در مجلس استعمال نماید.
- شایسته است برای ناقل حدیث که حدیث را با صوت مناسب بخواند و از الحان مستهزئین دوری کند که مناسب مجلس ملوک است.
- شایسته است که بیان حدیث را بعد از حمد و ثنای الهی و تحیّت بر نبی و سلام بر اوصیای او و بسم الله آغاز کند.
- شایسته است که از بیان حدیث در حضور استاد حدیث پرهیز کند چنانکه علی بن ابیطالب(ع) در حضور پیامبر(ص) از باب حیا و احترام حدیث نقل نمی کرد و با سکوت خویش مقام حضرت را پاس می داشت.
- در بیان حدیث در مجلسی که شیخ الحدیث و استادش حضور دارد در صورتی اشکال ندرد که استاد از او بخواهد هرچند که مقصد او مرجوح باشد از حدیث.
- شایسته است تدویر مجلس حدیث و املا در آن مجلس بخاطر نوشتن دیگران.
- از تکریم نبی و ائمه هنگام ذکر نام آنان غفلت ننموده تجلیل کند همان گونه که بعد از نام باری تعالی تجلیل می کند.
- شایسته است مدح استاد و تکریم مقامش و ذکر کتابی که از او حدیث نقل می کند و یاد مؤلف آن کتاب در مجلس حدیث.
- شایسته است بیان حدیث مطابق فهم مخاطب و مناسب درک او فلذا از حدیثی که عقل مخاطب نمی کشد پرهیز کند.
- شایسته است از حدیثی که عامش مذکور است و خاص آن در متن نیامده پرهیز کند و همچنان حدیثی که اطلاقش مذکور و قیدش غیر مذکور باشد نقل نکند.
- شایسته است که از حدیث ضعیف المتن پرهیز کند حدیثی که در مجلس بیان احتمال مجعول بودنش قوّت می گیرد.
- شایسته است که حدیث را کامل بیان کند با ذکر راوی و همچنان بیان روات ثقات و پرهیز کند از نقل حدیث مجهول و غیر موثّق.
***